Comment bien fermer une école d’art (7)
27.06.25
Écouter

Tout au long de son dernier semestre d’existence, l’ésad Valenciennes organise un cycle de rencontres radiodiffusé sur la fin de l’école, en partenariat avec *Duuu Radio.

Septembre 2024. L’école supérieure d’art et design de Valenciennes, école bicentenaire, vient d’effectuer sa dernière rentrée. La mission semble claire : il s’agit dorénavant de conduire le projet à sa fin. Cessation par achèvement. Mais comment achever une école d’art ? Une école faite de vies, de projets, de possibles, de travail, de liberté, de contraintes, d’alternatives, de rêves, de pensées, de sueur, de transgression, de luttes (trop de luttes, pas assez de luttes), de fêtes, d’audace, d’autonomie, d’amitiés.

Comment bien fermer une école d’art #7, en direct le vendredi 27 juin à 18:00 depuis l’ésad Valenciennes.

Cet ultime épisode se déroule au moment même où l’école invite le public à se joindre à elles et eux pour les aider à fermer leurs portes définitivement. Avant de disparaître dans les abîmes, l’école d’art bicentenaire ouvre ses portes une dernière fois.

Enregistrement : Loraine Baud / *Duuu Radio

Écouter
18.11.24
Radia Show 1024 : Nostalgia for the Androgynous / Usmaradio
Usmaradio
28'00"
Radia (1024)
Radia (1024)
18.11.24
Écouter

Nostalgia for the Androgynous unfolds an ethereal-telluric space for voices and concrete sound, generative drones creating arcane sounds, lo-fi recordings, lyrical witchcraft, high-hovering voices, dazed and processed in glossolalic harmonies progressively embodied in organic and mineral scenarios. Occult soundscapes melt alternative listening paths in a cathartic collision, haunting and refreshing at a time, an atmosphere of ascent and intimacy, ambiguous, nostalgic, and visceral. Serena Dibiase is an experimental vocalist, sound artist, performer, poet. She identifies her artistic and sound productions with the androgynous name Kratu. She carries out her artistic investigation starting from intense physical/respiratory practices and through analogue and not-analogue devices, to listen to radical phonic geographies, choral happenings, interventions on biophonies and geophonies extracted from explorations in abandoned, wild, industrial spaces, in a horizontal treatment of the sources. She collaborates as a sound dramaturg and performer with independent theatre companies, and also working for Biennale Teatro ’22-’23 and disseminating her research in Italian and international festivals. She collaborates as artistic consultant in contexts of social hardship (jale, community outreach centre for addicts), considering these incursions into her broader spectrum of anthro-poetic research. He has been leading Mouth of the landscape, a transversal vocal training and listening workshop. Her EP Nostalgia for the Androgynous released by Oceani Label.

Usmaradio – Centro di Ricerca Interdipartimentale per la Radiofonia (CRIR) / Interdepartmental Research Centre for Radio Studies, is a workplace of The School of Radio to develop an innovative radio pedagogy. Workshops, work sessions, meetings, presentations of live performance as sections of the project. Produced by UNIRSM | Università degli Studi della Repubblica di San Marino. usmaradio.org / theschoolofradio.org / unirsm.sm

00
00
00
00