En direct
Volume
Sonic Protest (3)
30.03.23
Écouter

Du 14 mars au 2 avril 2023, le Festival Sonic Protest déploie sa programmation dans 14 lieux en Ile-de-France et ailleurs. Quatre dates sont à écouter en direct sur *Duuu.
Ce soir *Duuu diffuse en direct de la Ménagerie de Verre : ALTO FUERO, HOMNIMAL, KOU, C-ÎME.

Alto Fuero
S’il y avait des victoires de la weirdo musique, Alto Fuero l’aurait remporté haut la main.
Sauf que Victoria Palacios et Loto Retina ne sont pas du genre à participer à des concours à la con. Plutôt préoccupées à dynamiter la novö dance music du soir au matin façon cyber flamenco et polyrythmies exotiques pour pad électronique en roue libre. Victoria catéchise à tout va, tour à tour inquiétante, rassurante ou tout simplement fascinante. Elle passe du registre lamento aux comptines minimalistes en un rien de temps. De son côté Loto destructure le tempo avec ses samples bricolés maison et son flûtiau lo-fi, obligeant le public à inventer sans cesse de nouvelles danses.
Aussi décalé qu’un Goodiepal version dancefloor, Alto Fuero live c’est une free party organisée par Tex Avery au milieu de la pampa un soir de pleine lune.

Homnimal
Homnimal c’est Frédéric Bernier et Frédéric Bernier c’est Homnimal. Des fois, c’est aussi sous le pseudonyme de Frédéric Gérard Daniel qu’on entend et voit Frédéric Bernier… ou Homnimal.
En tout cas, quel que soit le masque sous lequel il se présente, Homnimal, appelons-le ainsi pour cette fois au moins, Homnimal, donc, travaille le langage. Dans une hybridation de mises en scène venant farfouiller dans les codes des concerts, des rituels et de la performance, il texte le chant plutôt que l’inverse.
Qui viendra verra voix usage mésusage / poésie popoésie-poïèse / symbiotique / fielding / son & musique / popatomique / mots proximatifs / heavy metal boisé… art vivant !

KOU
Thomas Coquelet (BeCoq records, Teubé) et Apolline Schöser (Nina Harker) navigue avec KOU entre dark folk acousmatique et hypnose vibratoire. Nurse With Wound sors de ces corps ! Ces deux fans d’harmonium vintage de la marque Kasriel (leur performance en comprend une vingtaine !) plongent leurs cobayes dans un état auditif profond. Alternant chansons acousmatiques hors du temps et grondement ensorcelé, ils fabriquent in situ de nouvelles traditions transorielles.

C-îme
C-IME (Canopée Improvisation Music Ensemble) est constitué de Pom Bouvier-B, Célia Jankowski, Hanna Kölbel, Audrey Lauro, Clara Lévy, Ségolène Neyroud et Léa Roger.
À travers un instrumentarium luxuriant - composé d’instruments acoustiques, électroacoustiques, inventés, d’objets détournés, de dispositifs électroniques et de voix - ces sept artistes utilisent l’improvisation libre afin de dialoguer avec ce qui les entoure. Avec au centre de la pratique « l’ici et le maintenant », une attention toute particulière est portée au son, à l’espace et à la communauté qui prend éphémèrement vie.
Chaque individu qui y prend part, en jeu et/ou en écoute, est confronté au lieu où il se situe et aux autres individus qui l’entourent, le tout formant un écosystème.
L’improvisation suscite une attention s’exprime par des mécanismes relevant aussi bien du musical que du social (communication, responsabilité, observation, compréhension, appréhension, décision, positionnement).
Grâce à sa diversité, C-ÎME propose ainsi des sonorités inédites presque tangibles, s’éloignant du discours
généralement « admis » au sein des musiques improvisées, tout en tissant des nouveaux récits grâce à un idiome qui lui est propre.

Écouter
07.09.21
Nkhensani Mkhari, ENDS
Montez Press Radio, manuel arturo abreu
58'43"
*Duuu x Montez Press Radio (6)
*Duuu x Montez Press Radio (6)
07.09.21
Écouter

*Duuu et Montez Press Radio s’associent pour partager une sélection d’émissions sur leurs ondes respectives.

Johannesburg-based interdisciplinary artist Nkhensani Mkhari discusses their recent work and ideas with ENDS curator manuel arturo abreu. They discuss cosmology, creativity, and other interesting topics. In particular, we discuss the work “Dialogues with a Plant” and its context, for which Mkhari generously provides the following description:

Dialogs with a plant, at the end of history. Turn now, beloved, your eyes to these blooming and colourful multitudes, See how, perplexing no longer, they stir there in view of your soul! Every plant announces, to you now, the laws eternal, Every flower louder and louder is speaking with you. ― Johann Wolfgang Von Goethe If a plant spoke to you, how would you respond? What questions would you ask? What linguistic apparatus would you use to weave a divine tapestry that allows each to see with the other’s eye(s) the flourish of mystical clarity of each other’s presence? What kind of syntactic formations would emerge from this supposedly impossible discourse? What may we learn about institutional care from those who are cared for by nature and care for us? If we collectively expanded the idea of relatedness beyond the confines of mankind to the rest of nature, our collective ethics surrounding care would evolve to expand agency to all ‘others’, other(ed) people, and (m)other nature. We would move closer to nature and expand culture, closing the fold that relegated nature to provider and humanity as consumer. ‘Dialogs with a plant, at the end of history’ is a series of speculative performance lectures. For each performance, the artist/curator spends two hours engaging in the manifestation of a radical pedagogy through a four-part public conversation with a Monstera about the history of western civilization once a week for the duration of the Residency exhibition. Part 1: the tethers and ruptures of our civilization, its dualisms, and schisms. Part 2: the trials of articulating collective assertions and our desire to try. Part 3: Care. Part 4: mapping and tracing speculative histories with the goal of excavating dormant and possible redemptive futurologies for humanity What possibilities could emerge in a dialog between such radically alienated agents? The plant and the artist. When one looks beyond the hazy vitrines of western history to the panoramic view of earlier epochs of civilization, the idea of plants as agents of communication is not so strange or alien. Humanity lived in harmony with nature and plant life was regarded as sentient, imbued with intelligence and the power to heal. Communication with plants goes beyond their preparation and consumption. It requires the philosophical understanding that life imbues all things. The idea of animism, from the word ‘anima’ which means “spirit or breath” posits that all things have a spiritual essence that “animates” them. Many indigenous societies continue to use plants as interfaces for metaphysical and hyperdimensional communication. My own tribe, the vaTsonga use psychoactive plants during female initiations, to facilitate communication with the ancestral realm and transform the ‘girls’ into ‘women’s. Shamans in Mexico call Peyote a ‘plant teacher’, who if ingested, transports them through altered states for divination and dreaming, relaying information from topological manifestations of a higher order, the Shaman becomes a repository for ancestral spirits. Becoming the ‘plant teacher’.

Nkhensani Mkhari (b.1994) is a Johannesburg-based queer multidisciplinary artist and curator. Their broad praxis spans photography, painting, performance art, sound design, and new media. Their artworks function as multi-modal material-semiotic metaphors. Nkhensani describes their work as a queer meditation on transience, aesthetic sociology, and redemptive futurologies; an abstract machine nomadically migrating through contemporary culture. Exploring what Individuality is, what collectivity is, and what it means to share space. A study on migration, myth, and cultural practices of (re)memory, rooted in counteractive ways of seeing and modes of hearing.

An offshoot of Montez Press, Montez Press Radio was founded in 2018 with the goal of fostering greater experimentation and conversation between artists, writers, and thinkers through the medium of radio. This platform is an experiment in broadcasting and community building which allows different corners of the art world to interact with each other in person and on air—a place where media finally meets flesh.