Écouter sans les yeux - workshops et partage de pratiques
11.07.25
Écouter

De juin à octobre, *Duuu organise des événements aux abords de son studio situé dans la Folie N4 au Parc de la Villette (Paris 19e).

A l’occasion du dernier atelier du cycle Écouter sans les yeux, Louise Siffert & Reem Saleh proposent un événement hors-série ouvert au public et retransmis en direct sur *Duuu le vendredi 11 juillet 2025. Une soirée où workshop de mise en bruitage et projection de film viendront mettre à l’honneur les histoires d’horreurs.

                                                                                                                                              B.O.O.
                                                                                                                       Broadcasting Otherworldly Oscillations
                                                                                                                                             Presents
                                                                                                                                    A Ghost Radio Camp

18h30 : À travers une session d’écriture collective, de tests vocaux et de bruitages artisanaux, les participant.es explorent les sons du frisson et de l’horreur. Qu’est-ce qu’une voix monstrueuse ? Comment faire parler les fantômes queer ? Comment bruiter un corps qui se transforme ? On écrit, on teste, on bruite et on enregistre. Grognements, cris et chuchotements : les participant.es prêtent leurs voix à des monstres fabuleux·ses pour créer de nouveaux récits hantés.

21h00 : La soirée se poursuit par une nuit d’écoute hantée où monstres queer et fantômes indociles prendront le micro. Entre performance, écoute et cinéma, le son devient terrain de métamorphoses monstrueuses.

22h : Ne soyez pas tenté·e·s de fuir à la tombée de la nuit : restez hanter le parc avec nous pour une projection horrifique en plein air.
HOUSE (1977) - un film de Nobuhiko Ôbayashi
Une lycéenne rend visite à sa tante malade en compagnie de six amies. Isolées dans une grande demeure perdue au milieu de nulle part, les jeunes filles assistent à d’inquiétants événements surnaturels une fois la nuit tombée.

📡 🔊 📡

👻 🧛‍♂️ 🧟‍♀️ 👻

🧟‍♂️ 👻 👽 🧌

🧙‍♂️ 👻 👻 🦇

🦇 🧛‍♀️ 👻 👻

A A A AH !

Bouuuuu !

schhhhhh !

Brrrrrrrrr

🔊 📡 🔊

Louise Siffert se forme à la scénographie avant d’intégrer l’École Nationale Supérieure des Beaux-Arts à Paris. Elle est membre de DOC !, espace artistique autogéré à Paris. Les performances et films de Louise Siffert interrogent les communautés politiques en marge et leurs archives. À travers la fabrication de costumes, d’accessoires, de bandes sonores, Louise Siffert crée et investit des décors visuels qui nous plongent dans un univers bricolé, immersif et grotesque rappelant l’esthétique «camp» et dissidente de l’artifice. Son dernier projet WE HAVE DECIDED NOT TO DIE , a été montré au festival Actoral, à la Ménagerie de Verre, au Centre Pompidou, et au Belluard Bollwerk (Suisse). Avec son nouveau projet Lavender Nightmare, elle entame une recherche autour de la représentation de la vampire lesbienne dans différents corpus d’œuvres filmiques et littéraires.

Reem Saleh est artiste et designer, baséx entre Beyrouth et Paris. Iel a co-fondé Gross Encounters, une plateforme de recherche et d’éducation consacrée aux politiques de la monstruosité et de l’abjection dans les productions d’horreur et de science-fiction basse définition et à petit budget. Sa pratique s’ancre dans une exploration des images pauvres, des cultures visuelles subalternes, de l’histoire des peurs et de l’archéologie des médias, dans une tentative de reconstitution des lignées de communautés marginalisées. Reem développe actuellement un projet d’exposition autour des maisons hantées, envisagées comme prisme critique des infrastructures technologiques défaillantes.

✹✹✹✹

📆 Vendredi 11 juillet 2025
⏰ De 18h30 à 23:30
☀️ Événement en plein air, ouvert et gratuit
🍺 Bar sur place
📡 En direct et en réécoute sur www.duuuradio.fr
📌 Plan d'accès - Folie N4, Parc de la Villette

Avec le soutien de la ville de Paris
Diffusion du film : Potemkine

Écouter
07.09.21
Nkhensani Mkhari, ENDS
Montez Press Radio, manuel arturo abreu
58'43"
*Duuu x Montez Press Radio (6)
*Duuu x Montez Press Radio (6)
07.09.21
Écouter

*Duuu et Montez Press Radio s’associent pour partager une sélection d’émissions sur leurs ondes respectives.

Johannesburg-based interdisciplinary artist Nkhensani Mkhari discusses their recent work and ideas with ENDS curator manuel arturo abreu. They discuss cosmology, creativity, and other interesting topics. In particular, we discuss the work “Dialogues with a Plant” and its context, for which Mkhari generously provides the following description:

Dialogs with a plant, at the end of history. Turn now, beloved, your eyes to these blooming and colourful multitudes, See how, perplexing no longer, they stir there in view of your soul! Every plant announces, to you now, the laws eternal, Every flower louder and louder is speaking with you. ― Johann Wolfgang Von Goethe If a plant spoke to you, how would you respond? What questions would you ask? What linguistic apparatus would you use to weave a divine tapestry that allows each to see with the other’s eye(s) the flourish of mystical clarity of each other’s presence? What kind of syntactic formations would emerge from this supposedly impossible discourse? What may we learn about institutional care from those who are cared for by nature and care for us? If we collectively expanded the idea of relatedness beyond the confines of mankind to the rest of nature, our collective ethics surrounding care would evolve to expand agency to all ‘others’, other(ed) people, and (m)other nature. We would move closer to nature and expand culture, closing the fold that relegated nature to provider and humanity as consumer. ‘Dialogs with a plant, at the end of history’ is a series of speculative performance lectures. For each performance, the artist/curator spends two hours engaging in the manifestation of a radical pedagogy through a four-part public conversation with a Monstera about the history of western civilization once a week for the duration of the Residency exhibition. Part 1: the tethers and ruptures of our civilization, its dualisms, and schisms. Part 2: the trials of articulating collective assertions and our desire to try. Part 3: Care. Part 4: mapping and tracing speculative histories with the goal of excavating dormant and possible redemptive futurologies for humanity What possibilities could emerge in a dialog between such radically alienated agents? The plant and the artist. When one looks beyond the hazy vitrines of western history to the panoramic view of earlier epochs of civilization, the idea of plants as agents of communication is not so strange or alien. Humanity lived in harmony with nature and plant life was regarded as sentient, imbued with intelligence and the power to heal. Communication with plants goes beyond their preparation and consumption. It requires the philosophical understanding that life imbues all things. The idea of animism, from the word ‘anima’ which means “spirit or breath” posits that all things have a spiritual essence that “animates” them. Many indigenous societies continue to use plants as interfaces for metaphysical and hyperdimensional communication. My own tribe, the vaTsonga use psychoactive plants during female initiations, to facilitate communication with the ancestral realm and transform the ‘girls’ into ‘women’s. Shamans in Mexico call Peyote a ‘plant teacher’, who if ingested, transports them through altered states for divination and dreaming, relaying information from topological manifestations of a higher order, the Shaman becomes a repository for ancestral spirits. Becoming the ‘plant teacher’.

Nkhensani Mkhari (b.1994) is a Johannesburg-based queer multidisciplinary artist and curator. Their broad praxis spans photography, painting, performance art, sound design, and new media. Their artworks function as multi-modal material-semiotic metaphors. Nkhensani describes their work as a queer meditation on transience, aesthetic sociology, and redemptive futurologies; an abstract machine nomadically migrating through contemporary culture. Exploring what Individuality is, what collectivity is, and what it means to share space. A study on migration, myth, and cultural practices of (re)memory, rooted in counteractive ways of seeing and modes of hearing.

An offshoot of Montez Press, Montez Press Radio was founded in 2018 with the goal of fostering greater experimentation and conversation between artists, writers, and thinkers through the medium of radio. This platform is an experiment in broadcasting and community building which allows different corners of the art world to interact with each other in person and on air—a place where media finally meets flesh.

00
00
00
00