Comment bien fermer une école d’art (7)
27.06.25
Écouter

Tout au long de son dernier semestre d’existence, l’ésad Valenciennes organise un cycle de rencontres radiodiffusé sur la fin de l’école, en partenariat avec *Duuu Radio.

Septembre 2024. L’école supérieure d’art et design de Valenciennes, école bicentenaire, vient d’effectuer sa dernière rentrée. La mission semble claire : il s’agit dorénavant de conduire le projet à sa fin. Cessation par achèvement. Mais comment achever une école d’art ? Une école faite de vies, de projets, de possibles, de travail, de liberté, de contraintes, d’alternatives, de rêves, de pensées, de sueur, de transgression, de luttes (trop de luttes, pas assez de luttes), de fêtes, d’audace, d’autonomie, d’amitiés.

Comment bien fermer une école d’art #7, en direct le vendredi 27 juin à 18:00 depuis l’ésad Valenciennes.

Cet ultime épisode se déroule au moment même où l’école invite le public à se joindre à elles et eux pour les aider à fermer leurs portes définitivement. Avant de disparaître dans les abîmes, l’école d’art bicentenaire ouvre ses portes une dernière fois.

Enregistrement : Loraine Baud / *Duuu Radio

Écouter
07.01.25
Radia Show 1032 : Iurdi by Darius Čiuta / Radio Zero
Darius Čiuta, Radio Zero
28'11"
Radia (1032)
Radia (1032)
07.01.25
Écouter

Darius Čiuta, Lithuanian architect, sound artist, born 1966, is an artist that definitely can not be pigeonholed for the marketing purposes of narrative and aesthetic unidirectional coherence, although if you stand between and shuffle through his work you will find a labyrinth of communicating vessels. His works explore continuously new alphabets spectrums, building an intricate vocabulary of frequencies and densities as translations and transformations (exchange between sound and spaces). Structured architectural approaches with a clear perspective not only invites to what is beyond stritctly personal music but rather emtwines a evershifting method of researching a singular plunge into sound itself.

He self-released many cassettes in Lithuania during the 1990s under the Naj moniker, and was included in the ‘500 Lock Grooves by Artists’ LP on RRR in 1998. While Čiuta is known for his noise music during the 1990s, he turned to a very particular electro-acoustic music later on, exploring approaches to musique concrète made from found objects, radio, turntable, tapes and found sounds.

Radio work recorded, composed and mastered by Darius Čiuta in Kaunas Lithuania. Further demixed redux by Paulo Raposo in Lisbon

00
00
00
00