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(3)
17.03.25
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Tout au long de son dernier semestre d’existence, l’ésad Valenciennes organise un cycle de rencontres radiodiffusé sur la fin de l’école, en partenariat avec *Duuu Radio.

Septembre 2024. L’école supérieure d’art et design de Valenciennes, école bicentenaire, vient d’effectuer sa dernière rentrée. La mission semble claire : il s’agit dorénavant de conduire le projet à sa fin. Cessation par achèvement. Mais comment achever une école d’art ? Une école faite de vies, de projets, de possibles, de travail, de liberté, de contraintes, d’alternatives, de rêves, de pensées, de sueur, de transgression, de luttes (trop de luttes, pas assez de luttes), de fêtes, d’audace, d’autonomie, d’amitiés.


En direct depuis l’ésad Valenciennes le mardi 18 mars à 18:00 sur *Duuu : Comment bien fermer une école d’art #3 : Chacun·e·x cherche son deuil

Félixe Kazi-Tani en discussion avec Sébastien Biniek, Florian Bulou Fezard et Elizabeth Hale Abstract.

Nous ne pouvons pas dire que cette perte est soudaine. Sa menace plane sur l’ésad depuis plus d’un décennie. Sa certitude nous côtoie depuis deux ans. Chaque jour, au sein de l’école, nous la vivons à des échelles variables. Les petites piqûres de rappel qui se vivent comme des micro-deuils du quotidien. Les derniers concours d’entrée, les derniers DNSEP et la fermeture du deuxième cycle, les départs, la dernière rentrée, la dernière promo, le dernier semestre. Une école qui se vide mais une volonté féroce de poursuivre jusqu’au bout du bout, de “tout finir”.

Un deuil s’annonce suite à la perte, à la disparition, de quelqu’un·e·x ou quelque chose, un élément clef de nos vies, un repère, aux valeurs affectives, symboliques voire même matérielles. Pouvons-nous faire le deuil de cette école ? Et comment ? On dit « faire son deuil » ; cela a-t-il du sens de le « faire » ? Cela se fabrique un deuil ? Cela se travaille peut-être. Avec Félixe Kazi-Tani nous tenterons de répondre à ces questions, nous parlerons des étapes du deuil, il y en aurait quatre, sept, parfois cinq ; on ne sait plus. Nous nous questionnerons sur la fabrique des totems et des rituels, seul(s) ou à plusieurs, conservant nos singularités, nos individualités.

Enregistrement en direct : Sampson Staples

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16.12.24
Radia Show 1029 : Fast Rewinds / TEA FM Radio Workshops
TEAFM
28'50"
Radia (1029)
Radia (1029)
16.12.24
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Time travel has long been a tantalizing concept in both science fiction and theoretical physics. While we often imagine time travel as a physical journey through past and future landscapes, it can also be experienced in a more abstract yet profound way—through sounds.

Sounds of the Past
The past resonates with echoes that we can sometimes recreate or reimagine. Ancient musical instruments, historical recordings, and even the ambient noise of a bygone era—such as the clatter of horse-drawn carriages or the crackle of early radios—allow us to immerse ourselves in history. Time capsules of sound, like phonographs and vinyl records, are portals to another time. Through these, we don’t just hear the past; we feel its texture and rhythm.

Imagine walking into a cathedral where Gregorian chants are sung exactly as they were centuries ago. In that moment, the separation between now and then dissolves. Similarly, technologies like audio restoration bring forgotten voices and music back to life, giving us a sensory experience of eras we’ve never lived.

Sounds of the Future
The future, by contrast, is harder to predict. What will the world sound like in 50 or 100 years? Speculative sound design in films and media offers some possibilities—mechanical drones, synthetic symphonies, and alien languages. Advances in technology might also bring us auditory experiences we can’t yet conceive, like music tailored to our emotions in real-time or soundscapes of entirely virtual worlds.

The idea of time travel through sound becomes even more fascinating when paired with concepts like acoustic archaeology or audio synthesis. Could we someday accurately recreate the voice of a long-dead figure based on historical data? Could we design sounds that represent the potential noises of a future city or a space station?

Living Between Past and Future
We live at an intersection of temporal sounds. While digitized archives allow us to dive into historical audio, modern soundscapes are already capturing this era for future generations. Every recording, from a bustling city street to a personal podcast, becomes a thread in the fabric of history.

Time travel, then, doesn’t require a machine. It requires listening—tuning into the echoes of the past and the imagined vibrations of what’s to come. Sounds are a bridge, a timeline written not in years but in waves and frequencies. What does your time sound like? What echoes will you leave behind?

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