18.10.25
Écouter

De juin à octobre, *Duuu organise des événements aux abords de son studio situé dans la Folie N4 au Parc de la Villette (Paris 19e)

✹✹✹✹

Dans un studio d’enregistrement, un poète derrière un micro-sur-pied entreprend de lire un texte qu’il tient entre ses mains. À ses côtés, derrière ses consoles, Chloé Thévenin l’enregistre pour mixer sa voix dans son son électro (ça donne system error_) - ou Jean-Michel Espitallier joue de la batterie (ça donne On Time).

Light turbulences est une oeuvre musicale produite et éditée par *Duuu, où la voix poétique de Jérôme Game joue de la puissance du sound-system et de celle, toute acoustique, des percussions, jusqu’à faire entendre que la langue, le texte, ne suffisent pas, et sont toujours plus forts de ce qu’ils ne sont pas, de ce qu’ils ne peuvent pas — le son pur, la musique.

À l’occasion de la sortie du vinyle Light Turbulences de Jérôme Game, cette soirée réunit lecture performée, concert, performance live et conversation autour d’un micro.

✹✹✹✹

CONVERSATION RADIOPHONIQUE - Thomas Corlin & Jérôme Game
RÉCIT(S) (mise en lecture de _systemerror) - Par Hubert Colas avec Jérôme Game & Thierry Raynaud
ON TIME (live) - Jérôme Game & Jean-Michel Espitallier
LE CHÂ (concert) - Lutèce Lockness

✹✹✹✹

📆 Samedi 18 octobre 2025
⏰ De 19h à 23h
☀️ Événement en plein air, ouvert et gratuit
📡 En direct et en réécoute sur www.duuuradio.fr
📌 Plan d'accès - Folie N4, Parc de la Villette

Ce programme est accessible aux visiteur.euses aveugles et malvoyant.es par l’intermédiaire du service Souffleurs d’Images. Contact : radio.duuu@gmail.com

Enregistrement : Mathias Dupaquier & Aurore Portales

Écouter
22.04.16
Acoustic Field Tests #2
Melissa Dubbin & Aaron S. Davidson
09'02"
Pièce (10)
Pièce (10)
22.04.16
Écouter

Eugene Binder reading articulation and intelligibility tests inside Donald Judd’s studio at 124 West Oak Street, Marfa, Texas.
By Melissa Dubbin & Aaron S. Davidson

The ultimate fate of sound energy is to be converted into heat. In traveling through the air, sound waves progress by an oscillation or quivering of the air that sets up a friction between neighboring air particles.
Acoustic Field Tests are articulation and intelligibility tests which give an estimation of the intelligibility of speech in a given space. It follows a protocol for an experimental procedure which documents the absorption and reflection of sound by materials.

A series of words, chosen because they contain vowels and consonants that are commonly used in the English language, is to be read in a space. Each word contains a sound chosen to be graded. The observer must recognize the test sound in order to understand the word. The sentences, each including three tests words, are questions that were never meant to be answered, only to be transmitted and witnessed by an observer. [1]
There are two general modes of sound recording: phonographic, preserving perceptual fidelity and telephonic, favoring intelligibility.
In July of 2015 we made recordings of these acoustic field tests for articulation and intelligibility in one of artist Donald Judd’s studios, one of the artillery sheds containing 52 of the 100 works in milled aluminum, and in 15 works in concrete situated on the Chinati land parcel in Marfa, Texas.
Just as Judd was creating specific objects avoiding any superfluous craftsmanship, we aimed to make a recording ‘faithful’ or specific to the sites. The microphone acted as a physically real observer; the recording maintains a representational coherence, albeit non-human. In cinematic terms, the sound is recorded in medium and wide shot, with no close up, maintaining a spacial signature.

This work is ongoing, and new recordings and live performances will be added in the future.
Audio recording and live performance, 2015.

1. Watson, F. R., Acoustics of Buildings. Third Edition, March, 1948.pgs. 100-107.

Une émission proposée par Melissa Dubbin et Aaron S. Davidson.

00
00
00
00