En direct
Volume
19.12.24
Écouter

Ñun (Nous) est un projet de coopération artistique entre l’association Free label (Tambacounda, Sénégal) et *Duuu Radio (Paris, France), qui propose aux artistes Bocar Niang, Théo Robine-Langlois et Eden Tinto Collins une résidence au Sénégal autour du projet du Musée Griot.tes du 16 au 31 décembre 2024.

Le Musée Griot.te est un projet dédié à la culture et au patrimoine culturel local, implanté à Tambacounda avec le collectif Free Label. Fondée par Bocar Niang, cette association vise à promouvoir la jeune création locale ; à renforcer la cohésion sociale à travers la valorisation de différentes disciplines artistiques, culturelles, patrimoniales ; et à participer à la formation artistique des jeunes et des acteurs culturels locaux. Le projet Ñun (Nous) entends favoriser la transmission et la structuration de nouvelles collaborations culturelles ainsi que la mise en réseau des équipes de Free label et de *Duuu Radio. Il s’agira également de participer à constituer ou de réfléchir aux moyens de constituer une archive vivante des récits traditionnels oraux sénégalais.

Cette résidence est organisée dans le cadre d’une convention avec l’Institut Français et la Ville de Paris. Elle donnera lieu à des événements publics, des enregistrements et des émissions à Dakar et Tambacounda, qui seront diffusés sur *Duuu Radio.

Écouter
19.08.24
Radia Show 1008 : ZÄRTLICH GEHT DIE WELT ZUGRUNDE: STILL LOOKING FOR MEDUSA / Radio X
Nina M.W. Queißner, Linda Weiß
28'00"
Radia (1008)
Radia (1008)
19.08.24
Écouter

ZÄRTLICH GEHT DIE WELT ZUGRUNDE: STILL LOOKING FOR MEDUSA is a tribute to corals, the sensitive critters of Gaia’s underwater realms, showcasing their profound ability to forge symbiotic relationships. Corals, as holobionts for zooxanthellae, epitomize interdependence; as reefs, they offer shelter to many marine creatures; as strong formations, they modulate the ocean’s ebb and flow into gentler currents. As the ancient ancestors of Medusa, they hold the spirit of nature’s often misunderstood and transformative powers. Medusa herself, a female figure of Greek mythology, represents the recurring theme of metamorphosis and the complex dynamics of power and seduction, banished to safeguard the male gaze.

Through a rich saturation of marine bioacoustics, noise pollution, mythic tones, Nina M. W. Queißner and Linda Weiß beckon you to immerse yourself in the deep, dark blue soundscape. Here, lose your way, welcome the feeling of otherness, and give yourself to the waves of yearning, and acknowledge cold shivers. Picture Medusa, whose symbiosis sustains the life that thrives beneath the waves.

underwater sound recordings: Coral reefs (Red Sea, Egypt), shipping traffic on the Main River and the English Channel of the Alabaster Coast; additional sound recordings: Baking soda in water, hot oil, ice cubes, crystal glass and water, tadpoles, rain on polyamide, etc., synthesizer, melodica, Sansa.

NINA M. W. QUEIßNER adopts a poetic and research-oriented approach using recording technologies and soundscape composition to explore the experiential dimensions of sound and listening, closely integrated with multidisciplinary concepts of landscape and environment. LINDA WEIß creates immersive installations that examine the dynamics of shared spaces, engaging in dialogue with more-than-human collaborators such as fungi and bacteria. Together, they work on the ongoing project LOOKING FOR MEDUSA that invites audiences on a journey through past and future mythologies. Starting with Ovid’s Metamorphoses, the project weaves together references from cosmologies and ecosystems to create an experimental habitat for speculative future coral creatures. Their audio-visual installation was first exhibited at the Senckenberg Nature Museum in Frankfurt am Main, Germany, in 2023. Follow their research on tempe-corals.tumblr.com

concept/production: Nina M. W. Queissner

00
00
00
00